مقدمه ای بر گرایش به طبیعت در نمونه هایی از معماری معاصر ایران
نویسندگان
چکیده
این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از آثار معماری معاصر ایران از منظر طبیعتگرایی به الگوهایی دست یابد و با استفاده از آنها، نحوه برخورد با طبیعت را در تعدادی از آثار معماران معاصر ایران از نظر کمی و کیفی ارزیابی کند. پرسش اصلی در این پژوهش آن است که، تجلی طبیعتگرایی در معماری معاصر ایران چگونه بودهاست؟ در فرایند تحقیق از تکنیک های توصیفی- تحلیلی استفاده شده و داده های مورد نیاز برای شکل گیری نظری موضوع با روش کتابخان های، و تحلیل هایی که برای هر اثر آورده شده با روش مطالعات میدانی جمعآوری میشوند. فرایند تحقیق و استنتاج بر مبنای تحلیل نمونههای موردی، که از میان آثار برجسته معماری معاصر ایران انتخاب شدهاند، استوار شدهاست. دستاوردهای پژوهش نشاندهنده آن است که استفاده از مصالح طبیعی، به کارگیری آب در طرح، و بهرهگیری از فرم های طبیعی بیشترین تأثیر را در چگونگی گرایش به طبیعت در معماری معاصر ایران داشتهاند.
منابع مشابه
مقدمهای بر گرایش به طبیعت در نمونههایی از معماری معاصر ایران
این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از آثار معماری معاصر ایران از منظر طبیعتگرایی به الگوهایی دست یابد و با استفاده از آنها، نحوه برخورد با طبیعت را در تعدادی از آثار معماران معاصر ایران از نظر کمی و کیفی ارزیابی کند. پرسش اصلی در این پژوهش آن است که، تجلی طبیعتگرایی در معماری معاصر ایران چگونه بودهاست؟ در فرایند تحقیق از تکنیکهای توصیفی- تحلیلی استفاده شده و دادههای مورد نیاز برای شکل...
متن کاملآموزه هایی از طبیعت در طراحی معماری
امروزه علوم نظری بر شیوه های تحلیل علوم تجربی استوار است. در حقیقت، علوم برخاسته از قوانین طبیعت، همچون فیزیک، زیست شناسی و ... مبنای علوم و هنرهایی مانند معماری شده اند. بسیاری از معماران جدید، بخصوص پیروان دیدگاه هایی همچون آشوب و فراکتال، از علوم تجربی و طبیعی استنتاج معماری می کنند، لذا باید واسطه هایی پیدا کرد تا جزئیات علوم تجربی را کلی کنند و کلیات را در جزئیات معماری بیاورند. برای یافتن...
متن کاملمقدمه ای بر صورت بندی میدان معماری معاصر ایران بر اساس" نظریه میدان" بوردیو
معماری معاصر ایران، به باور بسیاری، با معضلات و چالشهایی روبرو است. تبیین دلایل این معضلات، علیرغم حضور معماری در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعهشناسی بررسی شده است. نظریۀ «میدان» بوردیو از نظریاتی است که در حوزه جامعهشناسی هنر مطرح شده و امکان تحلیل حوزههای مختلف هنری را مهیا کرده است. واکاوی و تلاش برای صورتبندی میدان معماری معاصر ایران مطابق با این نظریه، موضوع مطالعه این پژوهش است....
متن کاملآموزه هایی از طبیعت در طراحی معماری
امروزه علوم نظری بر شیوه های تحلیل علوم تجربی استوار است. در حقیقت، علوم برخاسته از قوانین طبیعت، همچون فیزیک، زیست شناسی و ... مبنای علوم و هنرهایی مانند معماری شده اند. بسیاری از معماران جدید، بخصوص پیروان دیدگاه هایی همچون آشوب و فراکتال، از علوم تجربی و طبیعی استنتاج معماری می کنند، لذا باید واسطه هایی پیدا کرد تا جزئیات علوم تجربی را کلی کنند و کلیات را در جزئیات معماری بیاورند. برای یافتن...
متن کاملمقدمه ای بر برخی عوامل تأثیرگذار بر معماری معاصر ایران در فاصله ی سال های 1320 تا 1357 ه.ش.
معماری سرزمین پهناور ایران در دوره های گذشته همواره از یک روند مشخص و مستمر پیروی نموده است، که با زمان پیش و پس از خود رابطه ای منطقی برقرار میکرده، اما این روند در دوره معاصر تداوم نیافته است. این مقاله سعی دارد با رویکرد تحلیلی به برخی از عوامل موثر بر آثار معماری دوره ی معاصر بپردازد و نتایج آن را در سیمای آثار و گرایش کلی زمینه های معماری معاصر ایران بررسی نماید . سؤالات تحقیق عبارتند از: ...
متن کاملمرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران
این پژوهش، در جهت شناخت و دستیابی به نظریه خوانش متن (اثر تجسمی) از نقطهنظر واساز است. با توجه به متون دریدا، میتوان نظریه او را در تحلیل اثر تجسمی به سه بخش عمده خلاصه کرد: زمینه یا ماده اثر، نشانههای اثر که بهصورت ردپا فرایند دلالت را طی میکنند و در نهایت، پاررگون که مرزهای اثر و محدوده آنرا تعریف کرده و به صورت گستردهتر مرزهای میان هنر و غیر هنر میسازد. از نقطه نظر واساز هر یک از سه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هویت شهرناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
ISSN 1735-9562
دوره 9
شماره 23 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023